I den här kursen tittar vi närmare på den sociala generationen – de 2,4 miljoner svenska 00-talister som vuxit upp i en helt digital värld, till stor del utan stränga hierarkier och klassiska normer. Du som har intresse av att hålla dig uppdaterad om vad som händer på arbetsmarknaden – oavsett om du är chef, rekryterare eller kollega – får i den här kursen större inblick i framtidens medarbetare. Varför blev generationen som den blev? Vad skiljer dem från andra? Och hur ska vi möta dem, i livet och på arbetsplatsen?
“Jag vågar påstå att det här, att föra samman två generationer med helt olika erfarenheter, är en av arbetsmarknadens största utmaningar under de kommande åren”, säger kursledaren Johannes Gustavsson, som till vardags är rådgivare inom digital kommunikation och författare till boken Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen.
I totalt åtta kapitel får vi följa med på en resa genom digitaliseringens mer outforskade marker. Texter, forskning, statistik, ljudklipp och trendspaningar varvas med reflektionsuppgifter och landar i en kunskapskontroll som ger dig ett kursintyg.
Allt för att ge en så bra bild som möjligt av en generation som inte har några självupplevda minnen från ett liv före nätet!
Syftet med den här kursen är att ge dig som deltagare full koll på vad som lockar den sociala generationen – allt från förväntningar på löner och arbetsuppgifter till tjusningen med TikTok och Snapchat. Målet är att ge dig förutsättningarna som du behöver för att kunna förstå och möta med en generation som på många sätt är unika i sitt slag.
Välkommen till 00-talisternas värld!
Kursen vänder sig främst till dig som är chef, företagsledare, rekryterare eller jobbar inom HR, men passar även bra för för dig som är allmänt nyfiken på framtidens arbetskraft. Omfattningen är 1 heldag. Priset per deltagare är 995 :- (inkl moms för privatpersoner, exkl moms för företag). Betalning kan ske med PayPal (betalkort). Företag kan beställa kursen för ett flertal deltagare och erhålla faktura. Beställning görs till carina@protalent.se. Behörighet och inloggning till kursen mailas till deltagarna.
Kursfunktioner
- Kapitel 34
- Frågor 1
- Längd 1 dag
- Nivå Alla nivåer
- Deltagare 1
- Certifikat Själv
-
1. Introduktion
Kort information om kursens innehåll, upplägg och ledare.
-
2. En digital värld
För att rama in och förstå hur vi hamnade i det digitala samhället måste vi ta allt från första början.
-
3. Den sociala generationen
Det har blivit dags att titta närmare på kursens huvudpersoner – den sociala generationen. Vilka är dem och vad gör de om dagarna?
-
4. Den sociala generationen och varumärket
Alla företag och organisationer har ett varumärke. Det kan vara ett namn, ibland kompletterat med en logotyp, men det består precis lika mycket av vad man står för och hur man jobbar. Om du har ett attraktivt varumärke ökar chansen för att få in fler jobbansökningar från duktiga individer. Allt tyder på att det här blir ännu viktigare för den sociala generationen.
-
5. Den sociala generationen och kollegorna
En nykläckt gymnasieelev vandrar in på kontoret. Nej, det här är inte början av ett dåligt skämt, utan ett försök till en spännande inledning till kapitlet om den sociala generationen och kollegorna. Hur kan du som anställda möta din nya kollega?
-
6. Den sociala generationen och chefen
I Sverige har guldklockan blivit en symbol för lång och trogen tjänstgöring, inte minst för medarbetare inom stat och industri. Ett faktum som företag och organisationer måste vänja sig vid är att framtidens medarbetare inte nöjer sig med en guldklocka. De vill ha mer än så. Det kanske låter pretentiöst, men det är sanningen. Låt mig förklara varför.
-
7. Den sociala generationen och arbetsplatsen
Google och andra techjättar har gjort sig kända för kreativa kontorsinredningar – med gratis läsk, rutschkanor och pingisbord. Det har på sätt och vis blivit bilden av en drömarbetsplats. Men attraherar den typen av arbetsplats verkligen den sociala generationen? Det ska vi titta närmare på nu.
-
8. Avslutning (+ Kunskapskontroll)
Allt har sitt slut. Så även den här kursen. Du kan känna dig stolt över att ha kommit så här långt! Nu är du bara några få steg från kunskapskontrollen som kommer att ge dig ditt certifikat. Vi hoppas såklart att vi ses snart igen – men till dess vill vi säga tack och adjö för den här gången.